گونه شناسی خط بنایی (معقلی)، بر اساس شیوۀ طراحی و رو ش های اجرایی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
خوشنویسی در بین هنرهای اسلامی از ارزش ویژه ای برخوردار است. از این رو جایگاه خاصی در آثار گوناگون، به ویژه در تزیین بناهای مذهبی دارد. خط بنایی (معقلی) به واسطۀ انطباق با آجر به سبب راست گوشه بودن در تزیین بناها استفاده شد. این خط یک هنر ترسیمی اسلامی برگرفته از خط کوفی و نقوش معقلی است که بر زیر نقش های مختلف هندسی، به ویژه مربع، با رعایت تناسب فضای سیاه و سفید و در یک چارچوب معین طراحی و ترسیم می شود. این امر باعث شده تا گونه های متعدد بر اساس شیوه های مختلف طراحی و رو ش های اجرایی در این خط به وجود آید. اما تقسیم بندی هایی که دربارۀ این خط صورت پذیرفته، عموما ناقص و دربردارندۀ همۀ ابعاد این خط نیست. این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و توسعه ای، با جمع آوری اطلاعات و مشاهدات میدانی سعی داشته به پیوند بین شیوۀ طراحی و روش های اجرایی در کتیبه های کوفیِ بنایی (معقلی) برخی بناهای اسلامی بپردازد. در این پژوهش، با توجه به ارزش مشاهدات، سعی شده برای تبیین مراحل بصری از روش «نگاشت ادراکی » که روشی مرسوم در تحقیقات بصری است، استفاده شود. یافته های تحقیق نشا ن می دهد شیوۀ طراحی و رو ش های اجرایی، متناظر به هم اند؛ یعنی نحوۀ اجرای کوفی بنایی، تابع شیوۀ طراحی خوشنویسی کوفی بنایی است، و از دیگر سوی معکوس آن نیز صادق است. شیو ه های طراحی خوشنویسی کوفی معقلی شامل شش گونۀ منفرد، گردان، پیچیده، سواد و بیاض، بنایی خوشنویسی و آزاد است. چهار گونۀ نخست (منفرد، گردان، پیچیده و سوادوبیاض)، دارای قواعد پایدار در طراحی است، اما دو گونۀ «بنایی خوشنویسی » و «آزاد »، برحسب فضای خوشنویسی بر پایۀ رو ش های متنوع و ابتکاری، بر شبکه های مختلف قابل انجام بوده، و بر اساس نیازهای گرافیک امروز به وجود آمده است. از دیگر سوی به لحاظ روش اجرا، چهار روش اجرایی (ساده، یک رگی، سه رگی و راسته خفته)، نیز با همۀ شش گونۀ کوفی معقلی، رابطۀ متناظر برقرار می سازند.
منابع مشابه
مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی با شیوههای رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)
درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرمافزارهای خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب میشوند و بهدلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی ضروری است. در این تحقیق بهشیوۀ توصیفیـتحلیلی سعی شده است طریقۀ نگارش این خوشنویسان در جریان طراحی حروف ن...
متن کاملقاعدۀ تسامح در رو ش شناسی تفکر نقدی امام خمینی(س)
علیرغم ادعای شهرت و اتفاقنظر علمای شیعه و اهل تسنن مبنی بر حجیت قاعده تسامح در ادله سنن، برخی از فقهای متأخر به اشاره یا صراحت مستندات این قاعده را کافی ندانستهاند. طرفداران این قاعده به مفاد اخبار صحیح من بلغ عمل نمودهاند، نه به اخبار ضعیف استحباب با یکی از این چهار رویکرد: ثبوت استحباب برای عمل بهعنوان اولی، بهعنوان ثانوی (با عنوان رجاء ترتب ثواب)، از طریق حدوث مصلحت یا جعل احتیاط ...
متن کاملتأثیر خط کوفی بر خط کوفی بنایی و تحول آن تا آرمنویسیهای امروز
Square or geometric Kufic (also known as banna’i) developed from the Kufic script and consists of repeating vertical, horizontal, and parallel geometric units on a geometric network called a grid. Due to its unique visual characteristics and its close association with architecture, it is very promising for use in contemporary arts. This paper presents a research on contributing factors to...
متن کاملتأثیر خط کوفی بر خط کوفی بنایی و تحول آن تا آرم نویسی های امروز
خط کوفی بنایی که ریشۀ آن از خط کوفی است، از تکرار واحدهای هندسی به صورت عمودی، افقی، موازی و غیره بر روی شبکه (مسطر) حاصل می شود و به دلیل جنبه های بصری منحصربه فرد و ارتباط تنگاتنگ آن با معماری قابلیت های بسیاری برای استفاده در هنر معاصر دارد. این مقاله پژوهشی است دربارۀ شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ماندگاری خط کوفی بنایی در دورۀ معاصر و روند استفاده از آن در طراحی آرم نوشتاری، با بررسی خصوصیات ...
متن کاملرمزگشایی خط معقلی در دو نگاره گردان ِچهارعلی(ع) مدرسه نیمآورد اصفهان، و ششعلی(ع) مسجدجامع یزد
هدف از این پژوهش تبیین ویزگیهای تکثیر «نگارههای گردان» معقلی (خط بنایی) مطابق با نمونههای ارزشمند تاریخی است. گونهای از نگارههای معقلی که با تکرار دایرهوار و دوران پیوند دارد در این پژوهش معقلیِ «نگارههایگردان» نامیده میشود و بدلیل توجه به اصالت نامهای استفاده شده توسط معماران قدیم، بهجای «خط بنایی» از «معقلی» استفاده شده است. این معقلیها در اشکال مختلف از سه تا چندضلعی با ویژگیه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره None
صفحات 47- 62
تاریخ انتشار 2017-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023